Alla inlägg den 15 februari 2011

Av T - 15 februari 2011 10:57

Häromdagen kom det hem en kallelse då det är dags att göra ett cellprov och mitt problem i det hela är då att jag inte känner mig bekväm med de barnmorskor som finns på den vårdcentral jag tillhör.


Jag lyfter luren och ringer till de nummret som står på papper och säger att jag vill avboka den tiden och att jag hellre går till den vårdcentral jag gick till när jag väntade mitt barn. Då visar det sig att när detta med hälsoval trädde i kraft så får man inte gå till en annan barnmorska på en annan vårdcentral som man inte tillhör.


Jag känner att jag är ganska upprörd över detta för jag tycker att jag har rätt att välja vem som ska "gräva" i mig. Hittar ett telefonummer där jag får en kontakt som förstår hur jag menar eftersom detta har kommit på tal förut och hon råder mig att kontakta verksamhetschefen för min vårdcentral och tala om hur det ligger till. Har försökt nå denne utan kontakt ännu.


Men är det inte helt sjukt egentligen? För att man väljer att tillhöra en vårdcentral, som man dessutom överlag är mycket nöjd med inte ska få välja vem man vill ska undersöka det mest intima?


Till saken hör den att jag har blivit väldigt kränkt på detta ställe och får världens magont bara jag tänker tanken på att möta h*n i dörren ska jag då behöva gå dit för att göra ett cellprov? Är det detta som kallas för hälsoval och möjligheten att välja sin egna vårdcentral??


Jag får se vad verksamhetschefen säger om detta eller om jag blir så illa tvungen att välja alla mina vårdkontakter på annan ort.


/T

Ovido - Quiz & Flashcards