Direktlänk till inlägg 21 januari 2011

Språkpraktikanter..

Av T - 21 januari 2011 09:47

En språkpraktikant är en person som läser svenska för invandrare som sedan med sammarbete med skolan är ute på olika praktiker för att lära sig använda svenskan i vardagen. Vilket jag tycker är ett bra projekt, jag tror att man får ta del av det svenska språket på ett bra sätt. Tyvärr så tycker jag inte att kommunerna placerar dessa personer på lämpliga ställen alla gånger.


Jag har nyss fått uppleva språkpraktikanter gör sin praktik på förskolor ålder 1-3 år. Vilket jag kan tycka är helt fel för alla parter. Lär sig dessa personer att använda sig av svenskan på rätt sätt med barn som inte kan prata riktigt ännu och vad kan det ha för konsekvenser för barnen?


Nu är det säkert många som reagerar och funderar med vad jag menar för konsekvenser och då kan jag ge ett exempel. Eftersom alla dessa praktikanter är olika och kan svenska olika mycket så är inte inte alla gånger dom kan förklara sig på rätt sätt (vilket jag kan förstå, för det kan inte vara lätt att lära sig svenska och sen våga använda sig av den ute på arbetsplatser) så hur gör man då om det skulle hända en olycka med barnen och det är bara praktikanten på plats som kanske inte ens kan beskriva händelsen? För som förälder skulle jag gärna vilja veta vad som har hänt mitt barn om det hänt en olycka.


Ett till exempel är om alla dessa praktikanter som skriver på tystnadsplikten verkligen förstår innebörden på den eller skrivs det ut tystnadsplikter på deras språk så att dom verkligen bli införstådda med dessa regler?


Utbildning i första hjälpen om barn skulle sätta i halsen? För jag antar att den utbildade förskolepersonalen få gå sådana kurser lite dåochdå (eftersom jag vet av egen erfarenhet att jag får gå sådana kurser med jämna mellanrum).


Jag har också egen erfarenhet att när man ska jobba med barn eller människor så drar man en kopia ur belastningsregistret för att se om personer har något olämpligt i "ryggsäcken" men kan dom göra detta om personen kanske inte bott i Sverige så länge?


Om barnen (som fortfarande är små och inte kan prata rent alla gånger i denna ålder 1-3 år) tyr sig väldigt mycket till den praktikant som är på plats, hur utvecklar det barnens tal? För i detta fallet kanske inte språkpraktikanten rätta barnens felaktiga uttal.


Jag tycker absolut att invandrarna ska lära sig svenska och integreras i Svenska samhället men som jag sa innan så tycker jag att det är fel plats på en småbarnsavdelning. För som sagt praktikanten lär sig inte att prata ordentlig svenska med barn som inte heller kan prata ordentlig svenska.


/T (fundersam förälder)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 22 januari 2013 22:44

Jag blir alldeles förvånad över hur vissa människor beter sig kring sina djur. Det skrivs på Facebook att man har fredagsmys med hunden, "chips och läsk till mig och godisben till," ja vad nu djuret heter eller "frukost med katten, kaffe till mig och...

Av T - 20 januari 2013 09:39

Idag är det redan söndagen den 20de januari! Tiden den bara rinner iväg. Dagarna rullar på från morgon till kväll men vad gör jag egentligen? Om jag sätter mig ner och reflekterar över dessa dagar som gått sedan jag bloggade sist så har jag egentlige...

Av T - 17 januari 2013 21:42

Jag vet inte vad som håller på att hända med mig men jag vet att det inte är bra iallafall. Klumpen i magen är där igen  och tankarna bara mal och mal och mal i huvudet på mig. Jag kan inte stänga av, det går bara inte! Det är lättare mitt på dagen...

Av T - 17 januari 2013 11:00

Jag har i flera år kämpat med att gå ner i vikt och ibland har jag halvlyckats men jag har aldrig gått ner mer än 10 kg och när jag väl gått ner så händer något och jag går upp allt och lite till igen. Det är en evig kamp med mitt inre och jag skul...

Av T - 16 januari 2013 21:41

Det känns som att något äter upp mig innefrån. Jag har en klump i magen och ett tryck över bröstet samtidigt så mal det förflutna i huvudet på mig om och om igen. Jag blir jagad och kan inte stanna då fångas jag, klumpen i magen bara växer! Varför kä...

Ovido - Quiz & Flashcards