Direktlänk till inlägg 13 december 2010

Behöver män ha högre lön än kvinnor?

Av T - 13 december 2010 20:00

I vissa yrken så skriks det efter karlar eftersom det är så kvinnodominerat och i många fall så lockas det med lite högre lön än kvinnorna. Det är väl egentligen inte bara där männen har högre lön för om jag har fattat det rätt så har dom det i många yrken.


Tanken har då slagit mig att egentligen är det ju vi kvinnor som egentligen bör ha högre lön. Inte för att vi är bättre utan för att det är dyrare för oss att leva.

då tänker säkert nån av er: "Det är bara för att ni är så duktiga på att göra er av med pengar."


Vi säger att en man och en kvinna har exakt samma utgifter på boende, mat, bil, bensin, försäkringar, byxor, strumpor, tröjor, skor, men nu börjar det skilja sig när vi t ex kommer till underkläder, trosor och kalsonger kan vi köpa för samma summa men en kvinna behöver en BH (kanske inte alla, men för vissa är det ett måste, och då menar jag inte ett val utan ett måste för att t ex inte förstöra ryggen), vilket en man inte behöver.

Kvinnan måste lägga ut pengar på bindor/tamponger en gång varje månad.

I samband med mens kan vissa kvinnor få otroligt ont och kanske behöver äta smärtstillande varje månad. Man kan tillochmed bli svälld så man kanske behöver ha extra byxor som inte spänner åt vid magen. Godissuget kan bli enormt under mensperioden och godis är inte billigt.

Preventivmedel, kanske tillochmed kondom för det är inte alla män som har det i fickan.

När vi kommer till att vara föräldraledig (beräknas ju på inkomsten) den första tiden och man kanske ammar och har otroligt mkt mjölk så man måste kosta på sig mjölkuppsamlare, amningsinlägg, sårsalva för såriga bröstvårtor osv.


Förstår ni vart jag vill komma? Det är dyrare att vara kvinna och det beror inte på våra shoppingvanor som det sägs.


 


/T

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 22 januari 2013 22:44

Jag blir alldeles förvånad över hur vissa människor beter sig kring sina djur. Det skrivs på Facebook att man har fredagsmys med hunden, "chips och läsk till mig och godisben till," ja vad nu djuret heter eller "frukost med katten, kaffe till mig och...

Av T - 20 januari 2013 09:39

Idag är det redan söndagen den 20de januari! Tiden den bara rinner iväg. Dagarna rullar på från morgon till kväll men vad gör jag egentligen? Om jag sätter mig ner och reflekterar över dessa dagar som gått sedan jag bloggade sist så har jag egentlige...

Av T - 17 januari 2013 21:42

Jag vet inte vad som håller på att hända med mig men jag vet att det inte är bra iallafall. Klumpen i magen är där igen  och tankarna bara mal och mal och mal i huvudet på mig. Jag kan inte stänga av, det går bara inte! Det är lättare mitt på dagen...

Av T - 17 januari 2013 11:00

Jag har i flera år kämpat med att gå ner i vikt och ibland har jag halvlyckats men jag har aldrig gått ner mer än 10 kg och när jag väl gått ner så händer något och jag går upp allt och lite till igen. Det är en evig kamp med mitt inre och jag skul...

Av T - 16 januari 2013 21:41

Det känns som att något äter upp mig innefrån. Jag har en klump i magen och ett tryck över bröstet samtidigt så mal det förflutna i huvudet på mig om och om igen. Jag blir jagad och kan inte stanna då fångas jag, klumpen i magen bara växer! Varför kä...

Ovido - Quiz & Flashcards